Werk je in een call center die specialiseert in het verkopen van producten of diensten? Het maakt niet uit of je nu voedingssupplementen verkoopt, een verzekering, keukenwaar, internet diensten of abbonementen, en ook niet of je werkt in een outbound call center of inbound customer contact center. In dit artikel ontdek je handige tips die jou helpen je sales te boosten. 

1. Verkoop de voordelen, niet de eigenschappen

Als je communiceert met klanten, focus dan niet te veel op de product omschrijving en technische eigenschappen. De beller kan al die informatie eenvoudig online opzoeken. Focus in plaats daarvan je verhaal op hoe dit product het dagelijkse leven van de klant kan beïnvloeden en verbeteren. Verkoop je een smoothie maker en heeft je klant geen tijd om ’s ochtends een boterham te smeren? Gebruik dan deze kans om te vertellen hoe snel je met een smoothie maker je ontbijt gereed hebt staan.

2. Wees goed geïnformeerd

Het product dat je verkoopt moet je door en door kennen. Een vraag van de klant over de eigenschappen van een product moet nooit als een verassing komen. Ja, ik zei inderdaad eerder dat je niet te veel moet vertellen over de technische vereisten van een product. Maar je moet altijd paraat zijn de vragen van je klant te beantwoorden. Verkoop je een airfryer? Dan moet je alle voordelen paraat hebben staan ten opzichte van een reguliere frituur, wat het product beter maakt dan soortgelijke of oudere modellen en hoe snel het frietjes bakt.

3. Wees professioneel en push niet te veel

Ook al is het jouw baan om producten te verkopen en koopt idealiter jouw klant aan het einde van het gesprek jouw product, je mag nooit te veel druk uitvoeren. Hoewel de strategie misschien soms helpt een product te verkopen, zal je klant dan niet met een goed gevoel zitten over zijn aankoop. En dat schaadt het imago van jouw product en bedrijf.

4. Pas de standaard communicatie regels toe

Zorg dat je altijd het gesprek goed begint. Vergeet niet gedag te zeggen en jezelf te introduceren. Onthoud ook altijd de naam van je klant. Wees gedurende het gesprek beleefd en attent. Je verhaal moet enthousiasmerend zijn, maar spreek wel in een normale toon. Het moet niet overkomen alsof je acteert. Daarom mag je ook best wel eens afwijken van het script. Verontschuldig je niet dat je tijd in beslag neemt van de klant. Vraag in plaats daarvan of je drie minuten van hun tijd mag hebben. In het gesprek dien jij controle te hebben over het gesprek. Wees assertief, maar onderbreek de klant nooit en luister aandachtig naar wat hij of zij jou vraagt. Houdt tevens het gesprek gaande.

5. Wees betrrouwbaar

Zou je iets kopen van een vreemde op straat? Ik ook niet. Vertoon tijdens het gesprek empathie en wees professioneel wanneer je met je klanten praat. Als de klant dit aanvoelt, zullen ze eerder in jou en jouw product vertrouwen.

Mocht het met al deze tips toch niet lukken om je product te verkopen? Zorg dan dat je er achter komt waarom het niet is gelukt. Luister naar de opname terug en vraag advies van een collega. Samen kunnen jullie signalen ontdekken die een toekomstig gesprek misschien beter laat verlopen.